@Work

Reflectie I – Ontevreden

Fase 1:  Onthaal organisatie – Moodboard presentatie

De donderdagavond op de driedaagse moesten we een moodboard presentatie geven met een groep van 9 studenten. Aan de hand daarvan gaven we uitleg over hoe we een onthaalactiviteit zouden plannen voor eerstejaars OM studenten.

Fase 2: Terugblik & mijn gedrag op de omgeving

De reden waarom ik deze ervaring als ‘ontevreden’ heb geclassificeerd is omdat ik teveel mijn eigen idee en mening naar voor duwde. Ik zag de opdracht teveel als een solo-opdracht in plaats van een team-opdracht. Dit zorgde ervoor dat anderen ook hun eigen mening begonnen te pushen waardoor we dan toch niet voor mijn idee gingen, maar voor het algemene idee. Omdat ik zo gefocust op mijn eigen manier van werken viel ik een beetje stil en op de achtergrond nadat de beslissing was genomen.

Fase 3: Essentiële aspecten

Wat ik belangrijk vond is dat er rekening met me werd gehouden en dat ik mijn inbreng en mijn visie op de opdracht over kon brengen naar de groep.

Fase 4: Anders handelen

Wat ik heb geleerd uit deze situatie is dat als ik in een teamsituatie geraak dat ik niet mag toe klappen maar juist moet openbloeien. Zo kan ik al mijn ideeën op tafel gooien en kan het team beslissen wat ze er mee doen. Dit is vooral belangrijk in het werkveld later dat je goed kan samenwerken om zo tot een mooi eindresultaat te komen.

 

Reflectie II – Tevreden

Fase 1: Papierspel – 3 kenmerken van communicatie

De donderdagochtend op de driedaagse moesten we 8 kenmerken van communicatie opschrijven en daarna rond leggen op tafels. Dan moesten we er 3 willekeurig uitnemen waarover we uitleg konden geven.

Fase 2: Terugblik & mijn gedrag op de omgeving

Met dat ik wist dat we gingen moeten presenteren wou ik  er meteen een speciale swing aan geven. Daarom koos ik als derde kenmerk poëzie. Ik was dankbaar dat ik dat kenmerk op een tafel had gezien, ik had er niet zelf op gekomen. Tijdens de presentatie gebruikte ik de ruimte die me gegeven werd en nam ik de luisteraars mee in mijn verhaal. Ik wist hen te vertellen dat poëzie een verschillend effect kan hebben op ieder mens en dat dat effect situatie en persoonsgebonden is. Zoals mijn voorbeeld met de tikkende klok of bom. Na mijn presentatie kreeg ik een mooi applaus en Mvr. De Blaere zei dat ik het heel goed had gedaan. Toen was ik oprecht tevreden.

Fase 3: Essentiële aspecten

Dit heb ik vooral gemerkt tijdens de driedaagse dat er veel mensen zijn die bang zijn om te presenteren en die gewoon aflezen wat ze op hun boekje geschreven hebben. Terwijl het belangrijk is om de groep waaraan je presenteert mee te sleuren in je verhaal zodat ze op een persoonlijk level begrijpen wat je te zeggen hebt. En dat er geen notitieblok tussen jij en je ontvangers zit.

Fase 4: Anders handelen

Persoonlijk heb ik hier geen opmerkingen bij en denk ik dat de opdracht geslaagd was.